...Kéttannyelvű problematikák és javaslat Kéttannyelvű iskolákat érintő problemák és szakmai javaslatok
...
... Jogszabályi háttéranyag
...
...20/2012-es EMMI rendelet két tanítási nyelvű és nyelvi előkészítős képzéseket érintő jogszabályok:
...
...
136.§
...
...137.§
...
...193.§ (10)
...
...
...
... Érintendő témák
...
...
Mennyiségi kritériumok, szabályozás
...
...Minőségi kritériumok, szabályozás, nyelvvizsga ekvivalencia, OH-s nyelvi kompetencia mérések
...
...21489-4/2016-os 2016. május 4-i EMMI Előterjesztési javaslat elemei
...
...Hatályba léptetés kérdésköre
...
...Képzések megszűntetése esetén az újraindítás feltételei
...
...Finanszírozási környezet
...
...Politikai relevanciák, társadalompolitikai konzekvenciák
...
...Egyebek
...
...
...
...
NYEK képzések
...
...Célnyelvi érettségi
...
...Foglalkoztatási követelmények az idegen nyelven oktatott tantárgyak esetében
...
...Nyelvi lektorok alkalmazásának feltételrendszere, minősítő eljárásban való részvételük, tanfelügyelet
...
...Szaktanácsadói háttér
...
...Általános iskolák (OH-s mérés; bemeneti képességvizsgálat)
...
...
...
...
...
... Hatályos jogszabályok és módosítási javaslatok az alábbi indoklások alapján:
...
...20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet
...
...48. A két tanítási nyelvű középiskolai nevelés-oktatás feltételei
...
...136. §(1) Két tanítási nyelvű nevelés-oktatás adott célnyelvből abban a középiskolában folytatható, amelyik három egymást követő tanévben átlagában ...
... megfelel az alábbi feltételeknek:
...
... a) a két tanítási nyelvű nevelés-oktatásban részt vevő tanulók ötven százaléka a tizedik évfolyam végére megfelel a hivatal által szervezett, ...
...a KER szerinti B2 szintű nyelvtudást mérő célnyelvi mérésben meghatározott követelményeknek,
...
... b) a két tanítási nyelvű nevelés-oktatásba a képzés indulásának tanévére beiratkozott tanulók legalább nyolcvan százaléka a két tanítási nyelvű ...
...nevelés-oktatásban a célnyelvből két tanítási nyelvű érettségi vizsgabizonyítványt szerzett, és
...
...c) a két tanítási nyelvű nevelés-oktatásban érettségi vizsgabizonyítványt szerzett az érettségi évében részt vevő tanulók kilencven százaléka ...
... a tizenkettedik évfolyam végére célnyelvből teljesíti a hivatal által szervezett, a KER szerinti B2 szintű nyelvtudást mérő célnyelvi mérésben ...
...meghatározott követelményeket vagy rendelkezik a KER szerinti B2 szintű nyelvtudást igazoló érettségi vizsgaeredménnyel vagy államilag elismert nyelvvizsgával. ...
...
(2) Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott mérés alól mentesül az a tanuló, aki a mérés időpontjáig bemutatja a célnyelvből szerzett, a ...
...KER szerinti B2 szintű nyelvtudást igazoló államilag elismert nyelvvizsga-bizonyítványát.
...
...(3) Amennyiben a középiskola az (1) bekezdésben foglaltaknak nem felel meg, új két tanítási nyelvű nevelés-oktatásra a következő a mérések nyilvánosságra ...
...hozatalát követő évben kezdődő tanévben a kezdő évfolyamára nem hirdethet felvételt.
...
...80. Átmeneti rendelkezések
...
...193. § (10) A 2017/2018 2021/2022-es tanév ben től abban a két tanítási nyelvű nevelés-oktatást folytató középiskolában, amelyikben a 136. ...
...§ (1) bekezdésében foglalt feltételeket a 2017/2018. tanév kezdetéig nem teljesítik, a két tanítási nyelvű nevelés-oktatás kezdő évfolyamára nem ...
...hirdethető felvétel. Ezen intézményekben a két tanítási nyelvű oktatás felmenő rendszerben mindaddig megszűnik, amíg az adott intézmény a 136.§ (1) ...
...bekezdésében foglalt feltételeket nem teljesíti.
...
...
...
...Indoklások:
...
... 1. Mennyiségi kritériumok, szabályozás (20/2012 EMMI 136.§ (1) b)):
...
... Alapprobléma:
...
...Az érintett jogszabály számtalan helyen ellenérdekelté teszi az érintett intézményeket statisztikai érdekeik miatt, hogy a tanulók Nkt-ban rögzített ...
...jogait támogassák, figyelembe vegyék, ami tarthatatlan helyzet. Ennek okán az érintett jogszabályok Nkt-ban rögzített tanulói jogokra vonatkozó részek ...
...ellentétesek a 20/2012-es EMMI rendelet számos pontjával. Nem hozható létre olyan jogszabályi környezet, ami a diákot és az intézményt ellentétes érdekek ...
...mentén mozgatja ! Nem szankcionálható továbbá jogilag egy intézmény sem azért, mert a diák a tövényben rögzített jogait gyakorloja!
...
...
A mennyiségi szabályozás nem garantálja a minőséget, a minőség szempontjából indifferens .
...
...Annak ellenére, hogy a mobilitás világában élünk, a jogszabály nem támogatja a tanuló Nkt-ban rögzített szabad iskolaválasztáshoz való jogát . ...
...( Nkt 46.§ (6) bekezdése n) pontja kimondja, hogy „ A tanuló joga különösen, hogy kérje az átvételét másik nevelési-oktatási intézménybe,..”) ...
...A tanuló lakóhelyet változtathat (költözhet), kitelepülhet külföldre, de Magyarországon diplomáciai munkára itt tartózkodó kiküldöttek 3 év után ...
...lejáró mandátuma.
...
...Tanuló tanulói jogviszonyát az iskola fegyelmi vétség miatt megszűnteti (pl: droggal való visszaélés vagy más testi épségének veszélyeztetése). ...
...Az Nkt 46.§ (7) bekezdése kimondja, hogy „ A tanuló jogainak gyakorlása során nem sértheti társai és a közösség jogait.”
...
...A tanuló folytatólagos jogviszony mellett képzést vált . Az 5 évfolyamos kéttannyelvű képzés első évfolyamára felvett tanuló bemeneti szintje ...
...nem mérhető. Menet közben kiderül, hogy képezhetetlen, közös javaslatra (szülő, intézmény) képzést vált. Kötelezheti erre az iskola a 9 kny évfolyam ...
...végén B1-es nyelvi tudásszint hiányában nem alkalmas nyelvi tudásszintje a 9. évfolyam megkezdésére. Saját elhatározásából továbbtanulási koncepciót ...
...vált vagy csak egyszerűen a képzésé számára túl megerőltető. Az Nkt 46.§ (3) bekezdésének a) pontja kimondja, hogy „A gyermeknek, a tanulónak joga, ...
...hogy képességeinek, érdeklődésének, adottságainak megfelelő nevelésben és oktatásban részesüljön,…”
...
... Súlyos betegség , mely miatt a diák adott évfolyam megismétlésére kötelezett
...
...Hirtelen bekövetkezett tanulói haláleset .
...
...Egy intézmény esetében megváltozhat a finanszírozási környezet, ha fenntartót vált (pl alapítványiból KLIK vagy egyházi fenntartás alá). A fizetős ...
...éra alatt a lemorzsolódás egyik oka lehet, hogy a szülők, család anyagi helyzete hirtelen megváltozik, és nem tudják fizetni tovább a tandíjat/támogatást ...
...és iskolaváltásra kényszerülnek.
...
...Számos kéttannyelvű kisnyelves képzés alacsony létszámmal működik (kínai, orosz) 8-10 fővel évfolyamonként. 1-2 tanuló lemorzsolódása itt a képzés ...
...megszűnését eredményezheti.
...
...Minőségi képzések, amik hozzájárulnak ahhoz, hogy a magyar lakosság magas szinten nyelvet beszélők arány növekedjen. Pl: Nemzetközi érettségi (IB) . ...
...A képzés 10. éve után elágaztatott diákokat a rendszer nem veszi a végzésnél a kéttannyelvű érettségik szempontjából figyelembe (lemorzsolódásnak ...
...tekinti). (IB: full angol program; 3 emelt szint és 3 közép szintű tantárgyi érettségi angol nyelven!)
...
...
...
... 2. Minőségi kritériumok, szabályozás, nyelvvizsga ekvivalencia, OH-s nyelvi kompetencia mérések (20/2012 EMMI 136.§ (1) b)):
...
... Alapprobléma: 10. évfolyamon bevezetett, OH által szervezett nyelvi mérés miatt a kéttannyelvű képzésben tanuló diákok egy részének nem feltétlenül ...
... ingyene s a közoktatás , ami ellentétes az Alaptörvény és az Nkt-val, továbbá néhány esetben ellenérdekelté teszi az intézményt abban, hogy ...
...a diák továbbtanulásához szükséges érettségi tantárgyak megválasztását statisztikai érdekei miatt támogassa.
...
...
Felesleges, szakmailag nem indokolt a mérés 10. évfolyamon abban az esetben, ha 12. évfolyamon amúgy is megszabnak kimeneti nyelvi követelményeket ...
...hasonló szinten, csak magasabb százalékban. A diákot 10. évfolyamon is B2-re és 12. évfolyamon is B2-re méri, akkor hol a fejlődés az utolsó két évben? ...
...
A jogszabály miatt számos tanulónknak nem érvényesül az Alaptörvényben rögzített azon joga, miszerint, az ingyenes közoktatás mindenki számára ...
... biztosított az érettségi megszerzéséig, ami nem mellesleg a magyar állam közszolgálati feladata. (Az Nkt 2. § (1) bekezdése kimondja: „Az Alaptörvényben ...
...foglalt ingyenes és kötelező alapfokú, ingyenes és mindenki számára hozzáférhető középfokú nevelés-oktatáshoz való jog biztosítása az érettségi megszerzéséig, ...
...illetve a szakképzésről szóló törvényben meghatározott feltételek szerinti második szakképesítés megszerzését biztosító első szakmai vizsga befejezéséig ...
...a magyar állam közszolgálati feladata.”
...
...
10. évfolyamon az évfolyam azon 50%-ban van, akik a B2-es szintet nem érték el.
...
...11. évfolyamon nem csinál emelt szinten a célnyelvből előrehozott érettségit legalább 60%-os eredménnyel, ami egyenértékű egy B2-es szintű komplex ...
...nyelvvizsgával, hisz még a rendelkezésre álló képzési időből egy éve hátra van, amit nyelvtanulásra kíván fordítani.
...
...12. évfolyamon úgy határoz, hogy a BME-n kívánja folytatni a tanulmányait, melyhez matematikából és fizikából kell emelt szinten érettségiznie, ...
... az intézmény nem kényszerítheti arra, hogy a tanuló saját érdekeivel ellentétesen olyan érettségi tárgyat válasszon, ami kizárólag az iskola ...
...statisztikai érdekeit szolgálja.
...
...
...
...
...
... 3. 21489-4/2016-os 2016. május 4-i EMMI Előterjesztési javaslat elemei
...
...136.§ (1) bekezdés: 3 tanév átlagáról beszél a teljesítendő kritériumok esetében, ami üdvözlendő, mivel így az egyes évfolyamok közti tehetség-, ...
...dinamikabeli eredménykülönbségek kikorrigálhatóak.
...
...136.§ (1) bekezdés a) pontja: 75%-ot szab meg lemorzsolódási rátának . Nem elfogadható, el kell törölni a fenti indoklás alapján.
...
...136.§ (1) bekezdés b) pontja: B2 nyelvvizsga/nyelvtudást igazoló dokumentum tekintetében differenciál a gimnáziumok (90%) és a szakgimnáziumok (80%) ...
...között . Szakmailag nem indokolt. Standardokról (szaktanárok, képzések) beszélünk, ezért sem regionális sem iskolatípusbeli különbségek nem támogathatóak. ...
...A 90% (nem csak az érettségizett diákok, hanem a két tanítás nyelvű nevelés-oktatásban részt vevő diákok esetében is vállalható!
...
...136.§ (2) bekezdés: A képzés megszűntetésben hiba volt a korábbi tervezetben , hisz 2017/2018-as tanévre már az előző év (2017) októberében meghirdette ...
...az induló szakokat, így a jelenlegi szabályok alapján az első mért eredmények összesítését követő év szeptemberétől nem lehet csak a képzést indítani. ...
... A tervezet módosítása már a felvételi és a meghirdetési időszakot figyelembe veszi.
...
...136.§ (3) bekezdés: Keveredik terminológiailag a két tanítási nyelvű képzés a nyelvi előkészítős év . A Kny képzéseknek nincs nyelvi előkészítő éve, ...
...ott 4, illetve 5 évfolyamos képzésekről beszélünk, míg a normál gimnáziumi képzés esetében van a kapcsolható nyelvi előkészítő évfolyam, ami tematikailag ...
...és szakmailag is eltér. Ezt rendezni kellene, mert szakmailag értelmezhetetlen a terminológiai zavar miatt.
...
...Fentiek alapján az oktatási kormányzat a fenti hivatkozott előterjesztési javaslatban összesen egy kérdést vett érdemben figyelemben, azonban az érdemi ...
...kérdésekre, javaslatokra még csak indokolás szintjén sem reagált.
...
...
...
... 4. Hatályba léptetés kérdésköre:
...
...Alapprobléma: Visszamenőleges hatályú jogszabály , mely a már rendszerben lévő tanulók / intézmények vonatkozásában hátrányosabb helyzetet teremt. Általános ...
...jogelv, hogy jogszabály visszamenőleges hatállyal nem hozható.
...
...A hivatkozott jogszabályok 2014. november 4-től hatályosak . Az első megszűntetési szankcióval járó minősítés / felülvizsgálat tervezett időpontja: ...
...2017 októbere. A 2012-es tanév szeptemberében tanulmányaikat 5 évfolyamos két tanítási nyelvű képzés keretében megkezdő diákok esetében a jogszabályt ...
...már alkalmazni kell. Ez minden jogelvvel ellentétes, ugyanis mind az intézmények, mind a diákok esetében hátrányosabb (szigorúbb) követelményeket ...
...támaszt. (Az Alkotmánybíróság az 57/1994. (XI. 17.) AB határozatában megállapította, hogy valamely jogszabály a visszaható hatály tilalmát sérti akkor ...
...is, ha a hatálybaléptetés nem visszaható hatállyal történt, de a jogszabály rendelkezéseit a jogszabály hatályba lépése előtt létrejött jogviszonyokra ...
...is alkalmazni kell.)
...
...Javaslat: Azon tanulók esetében kellene a minőségi kritériumokat alkalmazni először, akik tanulmányaikat 2015. szeptember 1-vel kezdték meg.
...
...Az alábbi táblázat ennek megfelelően a 4, illetve az 5 évfolyamos képzések vonatkozásában azt mutatja, hogy melyik tanévben, mikor lenne a fenti ...
...javaslat alapján az első mérés három tanév átlagában elvégezhető.
...
...
...
...
...
...
...
... 5. Képzések megszűntetése esetén az újraindítás feltételei
...
...Alapprobléma: A jelenlegi jogszabály nem rendelkezik az újraindítás feltételrendszeréről , csak a megszűntetésről. Egy többéves kimaradás esetében az érintett ...
...intézmények tantárgyfelosztása - kis nyelvek és idegen nyelven oktatott tantárgyak miatt - lehetetlenné válik és az adott képzés végleges megszűnését, ...
...működésképtelenségét eredményezheti.
...
...
Tekintettel, hogy minden tanév végén van mérési eredmény , ezért javasolt a képzés újraindításának feltételének való megfelelést minden évben ...
..., az elmúlt három év átlagában felülvizsgálni és ennek megfelelően engedélyezni az újraindítást, ha az adott intézmény a minőségi kritériumoknak ...
...megfelel. Így egy év kimaradása esetén a fenti alapprobléma nem vagy csak még orvosolható mértékben jelentkezik.
...
...
...
... 6. Finanszírozási környezet
...
... Alapprobléma 1 : Az állam a két tanítási nyelvű képzéseket működtető fenntartók esetében nem teremt egyenlő feltételeket.
...
...
2012-ig a kéttannyelvű iskolák esetében volt kiegészítő normatíva , amit azért kaptak az intézmények, mert a kéttannyelvű képzésben a hatályos ...
...jogszabályok alapján szigorúbb csoportbontási feltételeket szab meg mind a célnyelv, mind pedig a célnyelven oktatott tantárgyak esetében, ami többlet-bérigénnyel ...
...jár . Ezt 2012 után eltörölték.
...
...A KLIK indulásával az állami fenntartásban működő intézmények esetében az állam a jogszabályok miatt keletkezett csoportbontások után járó bértöbbletet ...
...az állami fenntartású intézmények részére biztosította . Az egyházi és alapítványi iskolák estében a tanulók után átadott normatíva a normális ...
...gimnáziumi képzésben tanulók, illetve a két tanítási nyelvű képzésben tanulók után ugyanaz , azaz a csoportbontások miatt keletkezett bértöbbletet a ...
... fenntartónak kell biztosítani .
...
...Ezzel párhuzamosan a két tanítási nyelvű képzések esetében a nem állami fenntartású intézményekre ugyanúgy vonatkoznak a minőségi és mennyiségi irányelvek ...
..., holott az államnak ezen intézmények esetében indifferens, hogy a diák milyen képzésben tanul, mert számára ez többletfinanszírozási kérdést ...
...nem eredményez. Itt a magyar állam kizárólag az Alaptörvényben rögzített, közoktatás ingyenességére vonatkozó közszolgálati feladatát látja el. ...
...
...
...Itt két megoldási lehetőség /javaslat van:
...
...
Az érintett jogszabályokban a megszűntetést/újraindítást a nem állami intézmények esetében nem szabályozza , alkalmazza, hanem fenntartói hatáskörbe ...
...utalja.
...
...Az állam egységes feltételekkel finanszírozza az érintett, állami és nem állami fenntartású intézményeket, azaz a nem állami fenntartás alatt ...
...lévő alapítványi és egyházi iskolák részére ezt a többletforrást biztosítja.
...
...
...
... Alapprobléma 2 : A nem magyar rendszerben tanuló, de Magyarországon is elfogadott érettségit nyújtó intézmények finanszírozásában nincs egységes ...
...joggyakorlat .
...
...
A magyar állam nem finanszíroz olyan képzéseket, amik nem magyar érettségit adnak, holott ezek a képzések minősége, már csak az elvárt nyelvtudás ...
...tekintetében is hozzájárul a magyar nemzetgazdaság fejlődéséhez, illetve ahhoz, hogy a köznevelésből kikerülő magyar diákok idegen nyelvet magasabb szinten ...
...beszéljenek.
...
... Az ilyen érettségit nyújtó képzések ekvivalensek a felsőoktatási tanulmányok megkezdése szempontjából.
...
...A magyar állam az Alaptörvényben meghatározott közfeladata ellátása kapcsán a közoktatás ingyenességét vonatkozó közszolgálati feladat ellátása ...
...keretében garantálja, azaz számára a 10. évfolyamot követően pl: IB rendszerben tanuló diákok után járó normatív támogatást érthetetlen okból nem folyósítja, ...
...hisz számára ez többlet-forrásigényt nem eredményez, ugyanakkor a tanulónak pedig Nkt-ban rögzített joga, hogy képességeinek, érdeklődésének megfelelő ...
...képzésben részesüljön. Az Nkt 46.§ (3) bekezdésének a) pontja kimondja, hogy „A gyermeknek, a tanulónak joga, hogy képességeinek, érdeklődésének, adottságainak ...
...megfelelő nevelésben és oktatásban részesüljön,…”
...
... Nemzetstratégiai kérdés a minőségi nyelvoktatást, nyelvtudást igénylő képzések támogatása , ugyanis ezek a képzések így szélesebb társadalmi ...
...körben igénybe vehetőek lennének, olyant tanulók számára is, akik tehetségesek, de ezeket a képzéseket jelenleg nem tudják finanszírozni.
...
...
...
... 7. Politikai relevanciák, társadalompolitikai konzekvenciák
...
...
A kéttannyelvű iskolák mindig is elsősorban a jobb tanulmányi eredménnyel rendelkező, továbbtanulni szándékozó diákok közül válogathatták komoly ...
...túljelentkezésből leendő diákjaikat.
...
...Ezen intézmények jelentős hányada a fővárosba koncentrálódik.
...
...A FIDESZ-KDNP (kormánypárt) értelmiségi szavazóvbázisát jelentő családok jelentős hányada gyermekeit ilyen képzéseket működtető általános- és ...
...középiskolákba járatják.
...
...Fentiek alapján, ha az ilyen képzési típusokat működtető iskolákat a kormány akarva vagy akaratlanul kivégzi, saját szavazóbázisába rúg bele , aminek ...
...okán újabb felháborodásokra, negatív sajtóvisszhangra számíthat.
...
...A fentiekben már hivatkozott nemzetstratégiai kérdéssel a jogszabályok teljesen ellentétesek , ugyanis pont azokat a képző intézményeket szüntetné ...
...meg, akik nagy mlrtékben hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a végzett diákok magas nyelvi szinttel rendelkezzek, amivel az EU-ban az idegen nyelvismeret ...
...terén jelentős hátrányukat ledolgozhatjuk.
...
...Fontos továbbá, hogy 2020-tól csak olyan diákok léphetnek be a felsőoktatásba , akik rendelkeznek B2-es komplex nyelvvizsgával vagy nyelvtudást ...
...igazoló dokumentummal. Ehhez a kormányzati célkitűzéshez legmagasabb arányban az ilyen és ehhez hasonló képzéseket nyújtó intézmények járulhatnak hozzá. ...
...
...
...
...
... 8. Egyebek
...
...
Fontos, hogy a fenti problémákra adott javaslatokat mind a kéttannyelvű gimnáziumok mind pedig a nyelvi előkészítő évfolyamot működtető intézmények ...
...esetében alkalmazni kellene megfelelő adoptációban.
...
...A kéttannyelvű érettségi analógiában van egy nagyon komoly szakmaiatlanság. A 11. évfolyamon emelt szinten idegen nyelvből érettségit tevő diák ...
...legalább 60%-os teljesítmény esetén középfokú (B2) nyelvvizsgát kap, míg ugyanezt a vizsgát megíró, 12. évfolyamon kéttannyelvű képzésben tanuló diák ...
...felsőfokú nyelvvizsgát. Az indok az, hogy a diáknak mellette két tantárgyból idegen nyelven kell érettségiznie. Azt azonban, hogy a tanuló az adott tantárgyból ...
...milyen nyelvi szinten közvetíti a tudásszintet (elvárt C1), erre semmilyen garancia nincs, ugyanakkor standardokról beszélünk, statikus tesztről, ami ...
...alapján egy mérési eredményhez szakmailag csak egy nyelvtudás szint lenne rendelhető, különös tekintettel ugyanazon százalékos arány esetében.
...
...A foglalkoztatási követelmények terén, ha minden intézmény betartja a kéttannyelvűek esetében az Nkt 3. számú mellékletében meghatározott foglalkoztatási ...
...követelményeket, akkor számos, évtizedek óta sikeres, eredményes kolléga talpára útilaput köthetne , arról nem is beszélve, hogy bizonyos tantárgyak esetében ...
... lehetetlen olyan szakpárosítást találni, hogy az illetőnek nyelvszakos és szaktárgyi végzettsége is legyen . Az idegen nyelven tantárgyak oktatása ...
...szempontjából a korábban alkalmazott joggyakorlat volt az elfogadható, miszerint a szakos végzettséggel és felsőfokú nyelvvizsgával rendelkező kollégák oktathatták ...
...az egyes tantárgyakat idegen nyelven. Az idegen nyelvi végzettség a szaktárgy idegen nyelven történő oktatása szempontjából indifferens , ráadásul ...
...a nemzetközi gyakorlat (pl: IB) is a szakos végzettséget várja el és a végzős tanulók eredményességét követi figyelemmel. Ezt a feltételt a jelenlegi ...
...oktatási intézmények markáns hányada nem tudja teljesíteni, különösen olyan „piaci” környezetben, ahol természettudományos szakos végzettséggel rendelkező ...
...tanár is hatalmas hiány.
...
...Az idegennyelvi lektorok alkalmazásának vonatkozásában sem egységes a joggyakorlat. Tankerületfüggő az, hogy kiket lehet alkalmazni, az adott ...
...tankerület kit és milyen végzettséggel fogad be. Itt feltétlenül olyan kollégák alkalmazása lenne indokolt, aki pedagógiai irányú végzettséggel rendelkező ...
...anyanyelvi tanár. Ezen tanárok „beszerzését”, koordinációját, lakhatásának megoldását, különös tekintettel a vidéki iskolák esetében, a magyar államnak ...
...kellene államközi szerződések keretében szerveznie és szavatolnia.
...
...Az idegen nyelvi lektorok sok esetben egy-két évre jönnek, de a minősítési eljárásba, tanfelügyeletbe őket is be kell vonni. Ez értelmetlen, ...
...ugyanakkor ehhez szükséges idegen nyelvű segédanyagok, sillabuszok nem állnak a rendelkezésre.
...
... Szaktanácsadói oldalon nincsenek a minősítési eljárásban résztvevő, megfelelő szakpárral rendelkező kollégák számos területen. Ez azért is ...
...probléma, mert az egyetlen olyan képzési terület, ahol az állam olyan minőségi kritériumokat szab meg, amelyek nem teljesülése alapján a képzést megszűntetheti. ...
...
...
...Az két tanítási nyelvű általános iskolák esetében két lényegi probléma van:
...
...
A végzett diákok esetében B1-es tudásszintet vár el, azonban a már B1-es vagy B2-es állami nyelvvizsga bizonyítvánnyal rendelkezők esetében ...
...az OH-s mérések alól nem ad felmentést, ugyanakkor a középiskola vonatkozásában , a 10. évfolyamos mérés esetében igen . Nem logikus, konzekvens ...
...a jogszabály.
...
...Ha a két tanítási nyelvű általános iskola keretében végző tanulók esetében a kimenetet a jogalkotó megszabja, akkor lehetőséget kellene teremteni ...
...a bemeneti képességvizsgálatra is , hogy az adott tanuló esetében az iskola el tudja dönteni, hogy a gyermek jó eséllyel alkalmas lesz-e arra, ...
...hogy ilyen típusú képzés keretében folytassa tanulmányait.
...
...
...
...Budapest, 2016. május 19.
...
...
...
... Az anyagot készítette: Berczelédi Zsolt ...