A tanév végével elérkeztünk a robotika foglalkozások végéhez is. A videón és a képeken látható, hogy meddig sikerült eljutnunk a szakkör végére. A diákok magabiztosan kezelik a programot, önállóan képesek megtervezni és megépíteni a kívánt elemeket, kiválasztani, beépíteni és programozni a probléma megoldásához szükséges érzékelőket, majd tesztelnek, hibát javítanak és tökéletesítik a megírt programot a kitűzött cél eléréséhez, és mindezt egymással kooperálva, hiszen a szakkör utolsó feladatánál az egyes elemek viselkedése a másikétól is függ.
A csatolt videó végén egy akadálypálya látható, amelyen úgy kell haladnia a diákok által programozott autónak, hogy a felfestett kacskaringós útról nem térhet le, ha akadályba ütközik megáll és egészen addig várakozik, amíg az akadály elkerül az útjából. Ha alagútba érkezik ott szintén várakozik addig, amíg világos lesz, és csak világosban folytathatja az útját. Ezt a feladatot tovább fejlesztve a következő kitűzött cél egy olyan akadálypálya megépítése volt, amin minden elemet a diákok építenek meg és programoznak le: pl. az alagútban a fényt, azaz csak akkor kapcsol be az alagútban a lámpa, ha már egy ideje autó várakozik benne, egy közlekedési lámpát, ami érzékelve, hogy autó érkezik pirosról zöldre vált, egy kaput, ami ha érzékeli az autót felnyílik, valamint egy „akadály” teherautót, ami addig várakozik az úton, amíg mögé nem ér egy autó, ekkor elindul, és a rakományát egy adott helyen „lepakolja”. Sajnos az országos mérések miatt több foglalkozás is elmaradt, így ezt a projektet csak elkezdeni sikerült, befejezése a következő tanévre tolódik. A csatolt képeken láthatók a projekthez eddig már elkészített elemek, és a diákok elkezdett dokumentációi is, mert ennél a projektnél dokumentálniuk kellett a munkafolyamatot.
A szakkörön használt robotkészleteket az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett, “A tehetségsegítés feltételrendszerének javítását célzó hazai programok támogatása” című, a Nemzeti Tehetség Program NTP-TFJ-22 kódjelű pályázati kiírásra benyújtott, NTP-TFJ-22-0090 pályázati azonosítón nyilvántartásba vett “Tehetséggondozó szakkör robotokkal” című pályázata 2 200 000 Ft vissza nem térítendő támogatásból szereztük be. A foglalkozások célja a tehetséggondozás a kreativitás és a programozás fejlesztésén keresztül az előismereteknek és érdeklődésnek megfelelően saját projektekkel de adott ismeretek, készségek fejlesztésére tervezett kihívásokkal. Különös hangsúlyt szeretnénk fordítani az érdeklődés felkeltésére és a szemléletformálásra.
Facebook: Nemzeti Tehetség Program
Instagram: nemzetitehetsegprogram
Videó: https://drive.google.com/file/d/1kw7_yDH7FKVZLbxKUGX9j-bpcwRe3KhG/view?usp=sharing
Döbrössyné Sipos Anita - informatikatanár