Pályázati beszámoló- NTP-TFJ-22-0090
Robotika szakkör
Iskolánk a Miniszterelnökség megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett, “A tehetségsegítés feltételrendszerének javítását célzó hazai programok támogatása” című, a Nemzeti Tehetség Program NTP-TFJ-22 kódjelű pályázati kiírásra benyújtott, NTP-TFJ-22-0090 pályázati azonosítón nyilvántartásba vett “Tehetséggondozó szakkör robotokkal” című pályázata 2 200 000 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesült.
A 2022/23-as tanévre robotika foglalkozást terveztünk az érdeklődő tanulók részére, és erre a célra a támogatásból az Abacusan Stúdióval együttműködve 11db ArTeC Prime Code robotika készletet szereztünk be, mert megvalósítható vele a kísérletező, tapasztalati tanulás, a gyakorlati modellezés, a kreativitásfejlesztés, és Python nyelven is programozható.
A foglalkozások célja a tehetséggondozás a kreativitás és a programozás fejlesztésén keresztül az előismereteknek és érdeklődésnek megfelelően saját projektekkel, de adott ismeretek, készségek fejlesztésére tervezett kihívásokkal.
A terv az volt, hogy Python nyelven programozzuk a robotokat, viszont mivel a diákok előképzettsége az algoritmizálás és a blokkprogramozás terén is nagyon heterogénnek bizonyult, ezért a blokk programozást választottam, mert egyszerűbb, kevesebb a hibázási lehetőség, és a kreatív ötleteket is lényegesen könnyebb megvalósítani ezen a felületen, és így sikerélményhez is hamarabb jutnak, bátrabban mernek kísérletezni, ami pedig elengedhetetlen a saját tapasztalatokon alapuló kísérletező tanulás érdekében, ami az egyik fontos célja volt a foglalkozásoknak.
Az robotkészletek beszerzését követően novemberben indultak a foglalkozások. Hetente egy foglalkozást tartottam 2x45 percben. Az elért mérföldkövek (képek, videók, beszámoló a megvalósított tevékenységekről) a következő oldalakon nyomon követhetők:
1 2 3 .
A foglalkozások az alábbi terv szerint zajlottak, de sajnos az utolsó közös projektet a tanulók hiányzásai és az országos mérések miatti szabad informatika termek hiánya nem tudtuk ebben a tanévben teljesen befejezni, egyes alkotóelemek programján még dolgozni kell.
Foglalkozás |
Téma, elvárt eredmény |
Feladatok |
|
1. |
Ismerkedés a robot hardverrel és szoftverrel, előre megépített robot kipróbálása, programjuk tanulmányozása és módosítása. |
Mobil, vonalkövető, távirányítós, zenélő, világító. Program módosítása: mozgás irányát, sebességét. |
|
2-3. |
Ledek programozása, egyszerű program írása. Nyomógombok használata. |
Közlekedési lámpa, gyalogos átkelő lámpa programozása 2 microbit használatával. Egyiken áthaladási szándék jelzése, másikon ennek megfelelő fényjelzés. |
|
4-5. |
DC-motor megismerése, beépítése, programozása, Repeat szerepe.
|
Saját robotprogram megírása: az előző alkalommal megismert funkciók alkalmazása, gyakorlása.
Ledek programozása a mozgás irányának megfelelően. |
|
6-7. |
IR érzékelő megismerése (távolság), beépítése, programozása. Önálló ismeretszezési technikák fejlesztése. Távolságmérés módszerei. Problémamegoldás fejlsztése. Összetett algotitmus felépítése. |
Előzőekben épített autó nyomógombbal történő vezérlése, majd IR érzékelővel való felszerelése és akadályok kikerülésére program írása. |
|
8. |
Robot verseny. Előre adott pályán végighaladó robot programozása (nem nyomkövetés). A diákok versenghetnek, hogy kinek sikerül pontosabban követni a vonalat, vagy gyorsabban célba érni. Interperszonális készségek fejlesztés. Csoportmunka módszereinek használata. Feladatmegoldás irányított tanulással. Algoritmikus gondolkodás fejlesztése. Tervezés-mgvalósítás-tesztelés- hibakeresés-javítás folyamatának tapasztalati megismerése. Téri orientáció fejlesztése. |
Előre megépített pályán végighaladó robotok versenye. A pályán lehetnek, fordulók, kanyarok. Elő lehet írni világítási feladatokat.
|
|
9. |
IR érzékelő használata nyomkövetésre (fekete- fehér). Önálló ismeretszezési technikák fejlesztése. Távolságmérés módszerei. Problémamegoldás fejlsztése. Összetett algotitmus felépítése. |
A korábban megépített autó programozása ismeretlen pályán történő végig haladásra. |
|
10. |
Szervo motorok (mechanika, elektronika) működésének megismerése, kalibrálása, programozása |
Kapu építése, programozása. Az előző alkalommal épített robotautók érkezésekor kapu nyitása először gombnyomásra, majd autó érkezésének érzékelésekor. |
|
11. |
Ultrasonic szenzor megismerése (távolság), beépítése, programozása. Önálló ismeretszezési technikák fejlesztése. Távolságmérés módszerei. Problémamegoldás fejlsztése. Összetett algotitmus felépítése. |
Korábban megépített kapu vagy autó ultrasonic szenzorral történő felszerelése, programozása akadály kikerülésre, nyomkövetésre, kapu felnyitásra, stb. |
|
12. |
Fényérzékelő működésének megismerése, programozása. Előző alkalommal megépített robot ezen szenzorokkal való fejlesztése. Fizikai háttér áttekintése. Elágazás programozása. |
Utcai világítás szimulálása (sötétedéskor felgyullad, pirkadatkor kialszik)
Ha alagútba fut a robotautó, akkor világít
|
|
13.3- |
Adott akadálypályán ismeretlen útvonalon (nyomkövetés) időre végig haladó robotautó építése, szükséges szenzorokkal történő felszerelése, programozása. Interperszonális készségek fejlesztés. Csoportmunka módszereinek használata. Feladatmegoldás irányított tanulással. Algoritmikus gondolkodás fejlesztése. Tervezés-megvalósítás-tesztelés- hibakeresés-javítás folyamatának tapasztalati megismerése. Téri orientáció fejlesztése. |
Kacskaringós pályán kell a robotnak végig haladnia. Ha akadály van előtte megáll, majd elindul, amikor már nincs akadály az útjában. Az alagútba érve a sötétben az autó megáll, ha kigyúl a fény elindul és követi az utat. |
|
714-18. |
Projektfeladat: előző órai akadálypálya mintájára a csoport közösen hoz létre egy akadálypályát és a pályán végig haladó robotautót.
|
Kapu: Legyen a pályán egy kapu nyitott állapotban, ami, ha érzékeli, hogy autó közeledik csukódjon le, maradjon így 5 másodpercig, majd engedje át az autót, és maradjon nyitva. Vasúti fénysorompó: Legyen a pályán egy vasúti fénysorompó (nézz utána a fényjelzéseinek!), ami nem csak azt jelzi fényjelzéssel, hogy érkezik-e vonat, hanem azt is jelzi valamilyen módon a pályán haladó autónak, ha már közel jár, hogy áthaladhat vagy még várakoznia kell. Alagút: Legyen a pályán egy alagút világítással, amiben világít a lámpa, de ha autó érkezik az alagútba, akkor elalszik, és 5 mp múlva kapcsol be újra. Teherszállító autó: Legyen a pályán egy várakozó autó rakománnyal megrakodva, ami csak akkor folytatja az útját, ha érzékeli, hogy mögötte autó közeledik. Amikor megérkezik a végállomásra folytassa az útját még 3 mp-ig és csak ezt követően rakodja le a szállítmányát. Autó(k): Haladjon végig az autó az akadálypályán. Ha előtte akadály van, álljon meg, és csak akkor folytassa az útját, ha már nincs akadály. Sötétben álljon meg, csak világosban haladjon tovább. A vasúti átjárón csak akkor haladhat át, ha a fénysorompó nem jelez érkező vonatot. |
Budapest, 2023. július 19.
Döbrössyné Sipos Anita - informatikatanár
Facebook: Nemzeti Tehetség Program - 1823 https://www.facebook.com/nemzetitehetsegprogram.1823
Instagram: nemzetitehetsegprogram www.instagram.com/nemzetitehetsegprogram/